wastefeast

Ilmastoratkaisijoiden Podcast

Nyt kannattaa kuunnella! Keskustelussa ovat mukana Stadin Safkan Katja Lehtola sekä Snellu Cafen Liisa Haveri.

Jakso 11. ”Onko pula-aika, jos kaupassa ei ole tarjolla 70 erilaista sämpylää?”

https://www.ilmastoratkaisijat.fi/jaksot

Suomessa päätyy yli 350 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa hävikkiin vuosittain. Kotitaloudet heittävät surutta roskiin yli kolmasosan tuosta määrästä – jopa 20-25 kiloa per henkilö. Turhaan tuotettu ruoka kuormittaa taloutta ja ympäristöä sekä kuluttajan kukkaroa. Mikä ratkaisuksi? 

Ratkaisuja ovat etsimässä asiakkuusvastaava Katja Lehtola Stadin safkasta sekä kokki ja nuorten työohjaaja Liisa Haveri Waste&Feast Snellu Cafesta. Keskustelua luotsaa ilmastoratkaisija Doris Tuohimaa.

admin no comments

Uudet hupparit innostavat

Waste&Feastin toimipisteissä voi nähdä nyt vilauksia uusista ja iloisista huppareista. Monesti työ on kiihkeimmän keittiövuoron ulkopuolella viileissä tiloissa toimimista. Hävikkiauton antimiakin haetaan kelissä kuin kelissä pihalta.

On hyvä olla kunnon lämmin päälle pantava tarjolla. Ensimmäiset hupparit löytyvät Varustamoilta (Malmin, Matteuksenkirkon ja Hermannin Diakoniatalon Varustamoilta)

Työvaatteet ovat tärkeä osa kokonaisuutta. Se tuo ilmettä kokonaisuuteen. Työvaatteet ovat myös osa työturvallisuutta.

admin no comments

Maistuisiko inkiväärishotti?

Tarvitaan:

Neljä sitruunaa

Iso luomuinkivääri

Chili

Hunajaa

Vettä

Työvaiheet:

Ainekset siivuiksi ja kattilaan. Sitruunat kuorin rouheasti. Inkiväärin vain huuhtelin hyvin. Chilin halkaisin.

Vettä niin paljon kuin kattilaan mahtuu.

Kiehutetaan ja muhitetaan tunti pari, miten nyt aikaa on.

Keitos siivilöidään ja palautetaan kattilaan. Sekaan hunajaa maun mukaan. Minulla tuohon määrään menee noin puolikas purkki tänään käytössä olevasta. Kuumennus ja ehkä kiehautus. Eli hunaja kun on hyvin sulanut tuotokseen niin valmista on. Makua voi tarkistaa tässä kohden omaan suuhun sopivaksi.

Jäähdytän ja pullotan litran pakastuspulloihin. Yksi pullo käyttöön ja jääkaappiin. Loput pakastimeen odottamaan vuoroaan. Tämä satsi riittää minulla shotteina noi puolitoista kuukautta.

admin no comments

Cafe Krypta on nyt Waste&Feast

Waste&Feastin toimintapiiri laajenee. Ekologisuus, kestävä kehitys, nuorten työllisyyden tukeminen ja maukas edullinen ruoka yhdessä ja samassa konseptissa. Sitä on Waste&Feast 🙂

Tuomiokirkon Cafe Krypta on ketjun uusin tulokas. Tervetuloa!

Tuomiokirkon kryptassa toimiva W&F Cafe Krypta on avoinna 25.5.-20.8.2021, ma-pe klo 11-15. Kahvilan tunnelmia voit seurata myös Instagramissa @helsinkicathedral sekä Facebookissa Café Krypta – Kahvila Tuomiokirkon kryptassa | Facebook 

Waste&Feast-kahvilat ja -ravintolat tuottavat edullisia ja laadukkaita lounasaterioita käyttäen pääraaka-aineenaan kauppojen ylijäämäruokaa.

Kryptassa pääsee kesäisin nauttimaan myös vaihtuvista taidenäyttelyistä, joihin on vapaa pääsy. Krypta sijaitsee kirkon alapuolella osoitteessa Kirkkokatu 18. Sisäänkäynti on sekä Kirkkokadulta että hissillä Tuomiokirkon kirkkosalista.

admin no comments

Waste&Feast tuotteita syntyy päivittäin

Nimikkotuotteita syntyy eri kohteissa. Tarjolla on niin lämpimäisiä kuin maukasta pääsiäis-simaa. Mitkä sinua ilahduttaisi?

Waste&Feast Malmin ja Snellu Cafen nuoret ovat innokkaita kokeilijoita ja uuden luojia. Joka päivä perehdytään porukalla erilaisten tuotteiden maailmaan, josta lähdetään kokeilemaan.

Eräs W&F kokki tuumikin, että tämä työ nuorten parissa on kokille unelmaa. Kokkisota joka päivä ja saa saa nauttia onnistumisen ilosta yhdessä tiimin kanssa.

Tervetuloa noutamaan pääsiäisen herkut!

Mies jolla tarjotin kädessä. tarjottemille Waste&Feast-tuotteita paperipusseissa
Maistuvat pussit
admin no comments

W&F Malmin mainiot leipurit

Tiesitkö, että lounas annosten lisäksi Malmin mainiot nuoret valmistavat maukkaita leivonnaisia kotiin tai työpaikalle ostettavaksi. Leivonnaisia on ollut hyvin erilaisia. Pannukakuista pullaan ja tortuista munkkeihin.

Rajoituksista huolimatta toimimme noutoruoka paikkana. Eli syömään ei voi jäädä paikan päälle mutta annoksen voi käydä ostamassa mukaan. Otamme ostoksille yhden henkilön kerrallaan. Pidetään huolta turvaväleistä niin sisällä kuin ulkona.

admin no comments

WASTE&FEAST MALMIN PÄIVÄ

Halusimme mahdollistaa teille asiakkaille pääsyn kulissien taakse ja näyttää teille, millainen on päivämme Malmin Waste & Feast:ssä.

Kuten moni teistä saattaakin jo tietää, Malmin W&F on viimeisen vuoden ajan tarjoiltu hävikkiaineksista valmistettua lounasta, joko noutoruokana tai parempien hetkien vallitessa, paikan päällä syötävänä. Ruoka valmistetaan 90 % hävikkiaineksista, joita meille toimittaa Tapanilassa sijaitseva Stadin Safka. Ruoka on pääosin kasvispainotteista, mutta liharuokia tehdään aina kun lihaa saadaan hävikistä. Leivonnaisia on myös päivästä riippuen tarjolla, esimerkkeinä vegaaninen suklaakakku sekä korvapuustit.

W&F ravintolassa työskentelee niin seurakuntayhtymän kuin myös Stadin ammattiopiston työntekijöitä. Stadin ammattiopiston puolelta Tiina toimii kouluttajana keittiön puolella ja seurakuntayhtymän puolelta ohjaajana työskentelee Anni, jonka vastuulla on salipuolen hommat ja perehdytys. Lisäksi täällä työskentelee työkokeilijoita, vaihtelevan mittaisilla sopimuksilla. W&F Malmi on osa Stadin ammattiopistojen pajatoimintaa. Pajatoiminta puolestaan tarkoittaa sitä, että nuori (iältään 17–29- vuotias) on vailla opiskelu- tai työpaikkaa, jolloin TE-toimiston asiakkaana ollessaan, voi hakeutua pajatoimintaan. Pajatoiminnassa työkokeilujakso voi olla pisimmillään 6 kuukauden mittainen. Sinä aikana työkokeilija voi mahdollisuuksien mukaan suorittaa puuttuvia kurssejaan tai muita kursseja, esimerkiksi hygieniapassia tai ensiapukorttia. Pajoilla on mukana myös viikoittain työvalmentajan toteuttamaa ohjausta sekä valmennusta työelämään. Pajatoiminnassa työ on monipuolista ja mahdollistaa tutustumisen työelämään, toisiin työyhteisöihin sekä saa tukea tulevaisuuden suunnitteluun. Työkokeilijat oppivat Malmin W&F työtä tehdessään ja jokaiselle opetetaan jokainen keittiön ja salipuolen tehtävä mahdollisimman monipuolisesti.

Malmin W&F on helposti tavoitettavissa kaikille koska sijainti on lähellä Malmin juna-asemaa. Tulkaa vaan kaikki rohkeasti etsimään Pekanraitti 16 osoitetta ja noutamaan itsellenne maukas ateria!

Malmin W&F päivän aikataulu on, jota kuinkin sama joka päivä.

8.30 työkokeilijat aloittavat työpäivänsä ja vaihtavat työvaatteet päälle

8.40–9.00 aamupalan ja aamupalaverin aika. Olemme ottaneet liki päivittäiseksi tavaksi tehdä työkokeilijoille (sekä työntekijöille) yhteiseksi aamupalaksi puuron, jotta jokainen saa terveellisen aamupalan. Tämän jälkeen käytävässä aamupalaverissa käymme viikkoa sekä päivää koskevat asiat läpi. Lisäksi kouluttaja kertoo suunnitelmat ruokalistasta ja jaamme tehtävät työkokeilijoiden kesken, mitä kukakin tekee ruuan valmisteluvaiheessa sekä mitä kukakin tekee lounasaikana.

9.00–10.30 lounaan valmistelua ja siihen kuuluvat tehtävät

  • Salipuolen tehtävät eli lämpöhauteen päälle laitto, salin siivous aamupalan jäljiltä, sosiaalisen median päivitykset ja ruokalistojen tulostus. Lisäksi salin puolella hoidetaan mahdolliset valmistelut työntekijöiden lounasta varten. Kaikki kassanhuoltoon sekä käyttöön kuuluvat asiat ovat myös salivastaavan tehtävänä.
  • Keittiön tehtävät eli kaikki ruuan valmistukseen kuuluvat tehtävät. Joka päivä tehdään raikas uusi salaatti, joten kaikkien ainesten pilkkomiset kuuluvat jollekin työkokeilijalle. Lisäksi lämpimän ruuan valmistuksen alustus sekä auttaminen sen tekemisessä. Keittiön tehtävissä on myös astianpesukoneen käyttö sekä yleinen siisteys keittiössä. Keittiössä tehdään usein leipiä henkilökunnalle lounaalle, joten yhden työkokeilijan tehtävänä on tehdä leipätaikina ja hoitaa homma alusta loppuun saakka. Lisäksi leivonnaisten teko päivästä riippuen kuuluu yhdelle työkokeilijalle. Roolit työkokeilijoiden välillä vaihtuvat päivittäin ja pyritään siihen, että jokainen oppii kaikista tehtävistä ainakin perustason.
  • Työkokeilijoiden tehtäviin ja päivän askareisiin sisältyy myös erilaiset valmennuspäivät sekä oman tilanteen huomioiden myös urasuunnittelua. Nämä puolet kuuluvat pajatoiminnan puolelta nuorten polkuun työkokeilijana.

10.30 pyritään, että jokainen työkokeilija ja työntekijä ehtisi ennen lounasajan alkua syödä oman lounaansa ja pitää pienen tauon ennen ruuan jakamisen aloitusta.

11.00–13.00 lounasaika!

Lounasajan tehtäviin kuuluu

  • Aulassa asiakkaiden vastaanotto, turvaväleistä huolehtiminen, maskien käytöstä muistuttaminen sekä asiakkaiden läsnä oleva kohtaaminen // 1–2 hlö
  • Ruuan annostelu annosrasioihin, salaattien ja muiden tuotteiden mainostus ja myynti. Lisäksi kaupan päälle tulevien tuotteiden ilmoitus ja tuotteiden pakkaus asiakkaalle muovikassiin. //1–2 hlö
  • Kassan hoito, rahastus sekä tarkkana pysyminen rahan kanssa. //1 hlö
  • Mahdollisuuksien mukaan (jos paljon porukkaa töissä) seuraavan päivän ruokien valmistelua ja esisiivousta sekä erikoiskahvikoneen käytön harjoittelua. Työkokeilijat ovat ahkerasti harjoitelleet erikoiskahvien tekoa, josta on hyötyä aina kahvila- ja ravintola-alalla.

Lounasajan päätyttyä tilat siivotaan eli työtasot pyyhitään desinfioivalla puhdistusaineella, astianpesukone laulaa puhdistaessaan käytössä olleita astioita sekä välineitä ja lisäksi kaikki käytetyt välineet puhdistetaan. Päivän päätteeksi tarpeen vaatiessa pidetään loppupalaveri ja kiitetään tovereita päivästä.

Lämpimästi tervetuloa!

admin no comments

Waste&Feast Malmin Oiva raportti

Elintarviketarkastajien aloitustarkastus toteutettiin Malmin Varustamon Waste&Feast ravintolassa 16.11.2020. Alla koonti tarkastuksesta kuvana. Kaikilta tarkastuksen osilta arviointi on ollut Oivallinen.

Tarkastuksen kohteena

  • Tilojen ja välineiden riittävyys ja kunnossapito
  • Tilojen pintojen ja välineiden puhtaus
  • Elintarvikkeiden lämpötilojen hallinta
  • Myynti ja tarjoilu
  • Elintarvikkeista annettavat tiedot
  • Elintarvikkeiden toimitukset
  • Jäljitettävyys ja takaisinvedot

admin no comments

Waste&Feast hävikkiauton ratin takaa

Waste&Feast toimipisteet toimivat isolta osalta korona-aikaan monin tavoin ihmisten arjessa. Kevät ja kesä kului ruoka-avun eli akuuttikassien jakamisen merkeissä.
Erilaisia uutiskoosteita tehtiin kiivaimpaan aikaan.
Nyt on ilmestynyt Yle Areenassa näkökulmia aiheeseen Benjamin Laustiolan työn ja elämän kautta. Autonkuljettaja, näyttelijä ja kirjailija Benjamin Laustiola on hoitanut koronapandemian aikana tärkeää tehtävää. Hän pitää huolen siitä, että Helsingin kirkkojen leipäjonoissa on ruokakasseja jaettavaksi. Usein ihmiset ovat tulleet jonoon jo tunteja ennen kuin Benjamin kaartaa paikalle. Toimittaja: Nina Granvik.

Katso ohjelma tästä:
https://areena.yle.fi/1-50331096

Waste&Feast hävikkiauton kuljettaja Benjamin Laustiola
Waste&Feast Hävikkiauton kuljettaja Benjamin Laustiola

admin no comments

Tiedätkö mitä tarkoittaa Waste&Feast

Waste&Feast-ketjun alkuhetket ovat vuodelta 2017, jolloin perustettiin ensimmäinen ketjun ravintola Snellu Cafe. Se on Helsingin seurakuntayhtymän erityisnuorisotyön yksi toimintamuoto. Tavoitteena on siitä lähtien ollut tukea nuoria opintopolkujen tai työllistymisen alkuun. Vuosien aikana viitisen kymmentä nuorta on ollut erilaisilla sopimuksilla mukana Snellu Cafen toiminnassa.

Tänä päivänä viitenä päivänä viikossa olevia ravintoloita on kaksi. Snellu Cafen lisäksi Malmin Varustamossa toimii Waste&feast Malmi. Kummassakin on 5-7 työkokeilijaa tai harjoittelijaa asiakaspalvelu ja keittiötyössä.

Lisäksi Töölön, Pakilan ja Munkkiniemen seurakuntien yhteisöruokailua tarjoavat paikat käyttävät Waste&Feast tunnusta.

Waste&Feast-ketjuun voivat liittyä tahot jotka sitoutuvat yhteisiin arvoihin:

  • Hyödyntää ruokahävikkiä ja pitää ekologisia arvoja yllä
  • Järjestää yhteisöllistä ruokailua kaikille asemasta tai statuksesta riippumatta
  • Tarjoaa työtä/työkokeilua heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille

Waste kertoo siitä, että sitoudumme ekologisiin arvoihin, hyödynnämme hävikkiä sekä suosimme kierrätystä ja uusiokäyttöä.

Feast kertoo juhlasta.  Aina kun ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa, vaikka hyvän ruuan ympärillä, on kyse juhlasta.

 

W&F Malmi ja W&F Snellu Cafe

Lounas arkisin klo 11-13.

Lounaan hinta 6 € ja diakoniatuettuna 3 €

Myynnissä on myös viiden kerran lounaskortteja jotka toimivat maksuvälineenä Malmilla ja Matteuksenkirkolla

 

Cafe Hermanni

Avoinna arkisin klo 9.30-13 ja ke 9.30-18

Lounas ke ja pe klo 11.30-13.

Ravintolat ovat avoimia kaikille.

admin no comments