hävikkiravintola

Uudet hupparit innostavat

Waste&Feastin toimipisteissä voi nähdä nyt vilauksia uusista ja iloisista huppareista. Monesti työ on kiihkeimmän keittiövuoron ulkopuolella viileissä tiloissa toimimista. Hävikkiauton antimiakin haetaan kelissä kuin kelissä pihalta.

On hyvä olla kunnon lämmin päälle pantava tarjolla. Ensimmäiset hupparit löytyvät Varustamoilta (Malmin, Matteuksenkirkon ja Hermannin Diakoniatalon Varustamoilta)

Työvaatteet ovat tärkeä osa kokonaisuutta. Se tuo ilmettä kokonaisuuteen. Työvaatteet ovat myös osa työturvallisuutta.

admin no comments

Kesämyyjäiset Malmilla 18.6.

Tervetuloa! 🙂

admin no comments

Helsingin seurakuntayhtymän ja Stadin AO:n yhteistyö – Waste&Feast Malmi

Waste&Feast Malmin toimintaa pyörittävät Helsingin seurakuntayhtymältä Anni Lummekoski (vas.) ja Stadin AO:lta Tiina Wall (oik.).

Anni: Ravintolan toiminta saattaa näyttäytyä ulkopuoliselle normaalina ravintolatoimintana, mutta todellisuudessa työhömme sisältyy paljon muutakin. Meillä on työkokeilijoita, joita ohjaamme Tiinan kanssa. Työkokeilijoille kuuluu työn lisäksi koulutuksia, henkilökohtaista ohjausta, virkistyspäiviä ja suunnittelupäiviä. Näiden päivien vuoksi pidämme ravintolaa kiinni aika ajoin, ja ne ovat tärkeitä päiviä nuorten jatkopolutusta ajatellen.

Tiina: Teemme Annin kanssa arvokasta yhteistyötä, jonka keskiössä ovat nuoret työkokeilijat Stadin ammattiopiston nuorten työpajoilta. Nuorten tavoitteisiin kuuluvat mm. sosiaalisten taitojen vahvistuminen, ammatinvalinnan selkiytyminen, lisäksi nuoret harjoittelevat arjen rytmiä.

Annin ja Tiinan lisäksi nuoria on tukemassa jatkopolulla Työraiteet -hankkeen työntekijät ja Stadin AO:n työvalmentaja.

admin no comments

Waste&Feast tuotteita syntyy päivittäin

Nimikkotuotteita syntyy eri kohteissa. Tarjolla on niin lämpimäisiä kuin maukasta pääsiäis-simaa. Mitkä sinua ilahduttaisi?

Waste&Feast Malmin ja Snellu Cafen nuoret ovat innokkaita kokeilijoita ja uuden luojia. Joka päivä perehdytään porukalla erilaisten tuotteiden maailmaan, josta lähdetään kokeilemaan.

Eräs W&F kokki tuumikin, että tämä työ nuorten parissa on kokille unelmaa. Kokkisota joka päivä ja saa saa nauttia onnistumisen ilosta yhdessä tiimin kanssa.

Tervetuloa noutamaan pääsiäisen herkut!

Mies jolla tarjotin kädessä. tarjottemille Waste&Feast-tuotteita paperipusseissa
Maistuvat pussit
admin no comments

WASTE&FEAST MALMIN PÄIVÄ

Halusimme mahdollistaa teille asiakkaille pääsyn kulissien taakse ja näyttää teille, millainen on päivämme Malmin Waste & Feast:ssä.

Kuten moni teistä saattaakin jo tietää, Malmin W&F on viimeisen vuoden ajan tarjoiltu hävikkiaineksista valmistettua lounasta, joko noutoruokana tai parempien hetkien vallitessa, paikan päällä syötävänä. Ruoka valmistetaan 90 % hävikkiaineksista, joita meille toimittaa Tapanilassa sijaitseva Stadin Safka. Ruoka on pääosin kasvispainotteista, mutta liharuokia tehdään aina kun lihaa saadaan hävikistä. Leivonnaisia on myös päivästä riippuen tarjolla, esimerkkeinä vegaaninen suklaakakku sekä korvapuustit.

W&F ravintolassa työskentelee niin seurakuntayhtymän kuin myös Stadin ammattiopiston työntekijöitä. Stadin ammattiopiston puolelta Tiina toimii kouluttajana keittiön puolella ja seurakuntayhtymän puolelta ohjaajana työskentelee Anni, jonka vastuulla on salipuolen hommat ja perehdytys. Lisäksi täällä työskentelee työkokeilijoita, vaihtelevan mittaisilla sopimuksilla. W&F Malmi on osa Stadin ammattiopistojen pajatoimintaa. Pajatoiminta puolestaan tarkoittaa sitä, että nuori (iältään 17–29- vuotias) on vailla opiskelu- tai työpaikkaa, jolloin TE-toimiston asiakkaana ollessaan, voi hakeutua pajatoimintaan. Pajatoiminnassa työkokeilujakso voi olla pisimmillään 6 kuukauden mittainen. Sinä aikana työkokeilija voi mahdollisuuksien mukaan suorittaa puuttuvia kurssejaan tai muita kursseja, esimerkiksi hygieniapassia tai ensiapukorttia. Pajoilla on mukana myös viikoittain työvalmentajan toteuttamaa ohjausta sekä valmennusta työelämään. Pajatoiminnassa työ on monipuolista ja mahdollistaa tutustumisen työelämään, toisiin työyhteisöihin sekä saa tukea tulevaisuuden suunnitteluun. Työkokeilijat oppivat Malmin W&F työtä tehdessään ja jokaiselle opetetaan jokainen keittiön ja salipuolen tehtävä mahdollisimman monipuolisesti.

Malmin W&F on helposti tavoitettavissa kaikille koska sijainti on lähellä Malmin juna-asemaa. Tulkaa vaan kaikki rohkeasti etsimään Pekanraitti 16 osoitetta ja noutamaan itsellenne maukas ateria!

Malmin W&F päivän aikataulu on, jota kuinkin sama joka päivä.

8.30 työkokeilijat aloittavat työpäivänsä ja vaihtavat työvaatteet päälle

8.40–9.00 aamupalan ja aamupalaverin aika. Olemme ottaneet liki päivittäiseksi tavaksi tehdä työkokeilijoille (sekä työntekijöille) yhteiseksi aamupalaksi puuron, jotta jokainen saa terveellisen aamupalan. Tämän jälkeen käytävässä aamupalaverissa käymme viikkoa sekä päivää koskevat asiat läpi. Lisäksi kouluttaja kertoo suunnitelmat ruokalistasta ja jaamme tehtävät työkokeilijoiden kesken, mitä kukakin tekee ruuan valmisteluvaiheessa sekä mitä kukakin tekee lounasaikana.

9.00–10.30 lounaan valmistelua ja siihen kuuluvat tehtävät

  • Salipuolen tehtävät eli lämpöhauteen päälle laitto, salin siivous aamupalan jäljiltä, sosiaalisen median päivitykset ja ruokalistojen tulostus. Lisäksi salin puolella hoidetaan mahdolliset valmistelut työntekijöiden lounasta varten. Kaikki kassanhuoltoon sekä käyttöön kuuluvat asiat ovat myös salivastaavan tehtävänä.
  • Keittiön tehtävät eli kaikki ruuan valmistukseen kuuluvat tehtävät. Joka päivä tehdään raikas uusi salaatti, joten kaikkien ainesten pilkkomiset kuuluvat jollekin työkokeilijalle. Lisäksi lämpimän ruuan valmistuksen alustus sekä auttaminen sen tekemisessä. Keittiön tehtävissä on myös astianpesukoneen käyttö sekä yleinen siisteys keittiössä. Keittiössä tehdään usein leipiä henkilökunnalle lounaalle, joten yhden työkokeilijan tehtävänä on tehdä leipätaikina ja hoitaa homma alusta loppuun saakka. Lisäksi leivonnaisten teko päivästä riippuen kuuluu yhdelle työkokeilijalle. Roolit työkokeilijoiden välillä vaihtuvat päivittäin ja pyritään siihen, että jokainen oppii kaikista tehtävistä ainakin perustason.
  • Työkokeilijoiden tehtäviin ja päivän askareisiin sisältyy myös erilaiset valmennuspäivät sekä oman tilanteen huomioiden myös urasuunnittelua. Nämä puolet kuuluvat pajatoiminnan puolelta nuorten polkuun työkokeilijana.

10.30 pyritään, että jokainen työkokeilija ja työntekijä ehtisi ennen lounasajan alkua syödä oman lounaansa ja pitää pienen tauon ennen ruuan jakamisen aloitusta.

11.00–13.00 lounasaika!

Lounasajan tehtäviin kuuluu

  • Aulassa asiakkaiden vastaanotto, turvaväleistä huolehtiminen, maskien käytöstä muistuttaminen sekä asiakkaiden läsnä oleva kohtaaminen // 1–2 hlö
  • Ruuan annostelu annosrasioihin, salaattien ja muiden tuotteiden mainostus ja myynti. Lisäksi kaupan päälle tulevien tuotteiden ilmoitus ja tuotteiden pakkaus asiakkaalle muovikassiin. //1–2 hlö
  • Kassan hoito, rahastus sekä tarkkana pysyminen rahan kanssa. //1 hlö
  • Mahdollisuuksien mukaan (jos paljon porukkaa töissä) seuraavan päivän ruokien valmistelua ja esisiivousta sekä erikoiskahvikoneen käytön harjoittelua. Työkokeilijat ovat ahkerasti harjoitelleet erikoiskahvien tekoa, josta on hyötyä aina kahvila- ja ravintola-alalla.

Lounasajan päätyttyä tilat siivotaan eli työtasot pyyhitään desinfioivalla puhdistusaineella, astianpesukone laulaa puhdistaessaan käytössä olleita astioita sekä välineitä ja lisäksi kaikki käytetyt välineet puhdistetaan. Päivän päätteeksi tarpeen vaatiessa pidetään loppupalaveri ja kiitetään tovereita päivästä.

Lämpimästi tervetuloa!

admin no comments

Waste&Feast Malmi

Malmille avautuu helmikuussa 2020 uusi viisi päivää viikossa avoinna oleva ylijäämäruokaravintola.

Waste&Feast Malmi toimii osoitteessa Pekanraitti 16.

Parhaillaan ovat muutto ja muutostyöt menossa. Kauniit kalusteet saimme Satu Silvolta Silvopleen lopettaessa nykyisissä tiloissaan. Lämmin kiitos Sadulle tuesta ja avusta. Tuki ja lahjoitus ovat merkittävästi luomassa mahdollisuutta avata toinen ketjun ravintola.

Vuonna 2020 Waste&Feast Snellu Cafen ja Waste&Feast Malmin lounaiden hinnat ovat 6€ ja tuettuna 3€. Jos haluaa tukea toimintaa ja edullisia lounaita myös jatkossa voi välillä maksaa 10€, joka menee suoraan kyseisen toimipaikan raaka-ainekustannusten jakamiseen.

Diakoniatyöntekijöiltä on mahdollista saada lounaslipukkeita, joilla voi ruokailla maksutta.

Sarjakortteja myydään myös molemmissa toimipisteissä. Viiden lounaan sarjalipput maksavat 15€, 30€ ja 50€.

Sarjaliput käyvät kummassakin 5-päiväisessä ravintolassa.

Uudessa ravintolassa toteutuvat ruokahävikin pienentäminen maukkaasti, nuorten työllisyyden tukeminen ja mahdollisuus edullisiin halutessa myös yhteisöllisiin lounaisiin. Ravintola on avoinna kaikille.

 

Kuvia Waste&Feast Malmin valmisteluista 🙂

 

Muutto

Muutto jatkuu

Tonttu kurkistaa saliin

 

 

 

 

 

 

 

Ensimmäiset testiasiakkaat

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyvää joulunaikaa toivottavat

Waste&Feast tonttutiimi

admin no comments

Hävikkiä ja huippukokkeja

Vantaan Yhteinen pöytä järjesti Hävikkiä ja Huippukokkeja -tapahtuman Yhteisen pöydän hävikkiterminaalilla, keskiviikkona 8.5.2019.

Hävikkiä ja huippukokkeja -kisassa viime vuoden voittaja ravintola Nokka haastoi ravintola Ultiman kisaan. Tänäkin vuonna kokkikisan voiton vei ravintola Nokka.

Joukkueissa kisasivat keittiömestarit Toni Eriksson ravintola Nokasta ja Anssi Riihimäki ravintola Ultimasta. Erikssonin parina oli hävikkikokki Tomi Saari Helsingin seurakuntien Waste&Feast -hävikkiruokaravintoloista ja Riihimäen parina hävikkikokki Jari Pihlajamäki Vantaan Yhteisestä pöydästä.

Onnittelut voittajalle ja kiitokset vielä erikseen Waste&Feast kokillemme Tomille!

Kuva: Mika Vitikka

admin no comments