wastefeast

LC Helsinki / Pakinkylä tukee Waste&Feast Malmin nuoria

Äitienpäivän Äidit, Lapset, Perheet -tapahtumassa Pakilan Vedon majalla jaettiin avustukset alueen nuorison tukemiseksi. Waste&Feast Malmi sai tapahtumassa avustuksen stipendirahastoonsa, jolla tuetaan nuorten työkokeilijoiden työ- ja opiskelupolkua eteenpäin Malmin työjakson jälkeen.

LC Helsinki / Pakinkylä tukee Waste&Feast Malmin nuoria

Työkokeilun aikana nuori saa tukea kokonaisvaltaisesti. Hän saa kokea tekevänsä hyödyllistä työtä. Ruuan valmistuksen ja asiakaspalvelun käytännön kokemuksen kautta tulee varmuutta ja uskoa omaan osaamiseen. Jatkuva valmennus työntekijöiden toimesta valmistaa nuorta työjakson jälkeen opintoihin tai toiseen työpaikkaan.

Työjakson ja henkilökohtaisen valmennuksen pituus on yleisimmin 6kk/nuori. Erilaisia työllistämismahdollisuuksia kartoitetaan työkokeilun aikana, jotta siirtyminen uuteen vaiheeseen olisi nuorelle mahdollisimman sujuva.

Stipendi on ollut merkittävä kannustus ja rohkaisu elämässä eteenpäin. Sillä on mahdollistettu mm. omien työvälineiden hankkiminen ravintolakoulun tai muun opiskelupaikan tarpeiden hankkimiseen.

LC Helsinki / Pakinkylä tukee Waste&Feast Malmin nuoria


Lämmin kiitos LC Helsinki / Pakinkylä Waste&Feast Malmin stipendirahaston kartuttamisesta!

Kuvat Jukka Jylhä

admin no comments

Waste&Feast Kallion PopUp-päiväkahvit

Käytiin porukalla tutustumassa tilaan ja pidettiin samalla pienet päiväkahvit kiinteistössä työskentelevien kanssa. Puhetta riitti ja saatiin huimat arpajaisetkin järjestettyä. Iloa ja yhteistä keskustelua oli paljon. Formaatti kiinnostaa, koska siinä ei ole kuin voittajia.

Varsinainen henkilökunnan rekrytointi on vielä kesken, joten varsinaista avaamista saadaan vielä odottaa. Valmisteluja on kuitenkin jo käynnissä, vaikka tila on enimmäkseen vielä tyhjä.

Waste&Feastin Kallion (avautuu yleisölle elokuussa), Itäkeskuksen ja Malmin toimipisteistä voi ostaa tuntemattomalle vähävaraiselle 15 euron ruokakortteja, jotka käyvät kaikissa toimipisteissä. Kortin voi antaa itse eteenpäin tai lahjoittaa diakoniatyöntekijälle joka toimittaa sen tarvitsijalle käyttöön.
Niin helppoa on tehdä hyvää läheiselle!

admin no comments

Waste&Feast Kallio etsii työntekijöitä

Nyt on mahtavia työpaikkoja tarjolla. Waste&Feast Kallio avaa yleisölle ovensa elokuussa.

Etsimme työpajaperiaatteella toimivaan ravintolaamme nuorten ohjaajaa/kouluttajaa sekä ruokapalveluvastaavaa.

Kaipaamme yhteisöön myös muutamaa vapaaehtoista työskentelmään ravintolan arjessa ja kohtaamaan asiakkaita.

Olisiko näissä sinun juttusi? Työpaikkailmoituksiin pääset tästä:
Waste&Feast salityön ohjaaja/kouluttaja
Waste&Feast ruokapalveluvastaava
Vapaaehtoisuudesta kiinnostuneet voivat olla suoraan yhteydessä Mare Kinaseen p. 90 2340 2377 tai sähköpostilla mare.t.kinanen (@) evl.fi

admin no comments

Vaivaako kevätflunssa?

Viime aikoina on ollut paljon erilaista nuhaa, yskää ja flunssaa liikkeellä. Niiskutusta kuulee siellä täällä. Kevään taite tuo tullessaan myös flunssa-aallon.

Vanha ja hyväksi koettu rohto, joka helpottaa oloa on inkiväärijuoma. Inkivääri on luonnostaan desinfioiva vaikutus ja siksi hyvinkin suositeltava moneen paikkaan.
Inkiväärijuoman voi nauttia kylmänä tai kuumana. Itse teen sitä usein isomman satsin kerralla ja laitan osan pakastuspulloihin pakkaseen. Sieltä sitten käyttöön tarpeen tullen.

Tarvitaan:

Neljä sitruunaa

Iso luomuinkivääri

Chili

Hunajaa

Vettä

Työvaiheet:

Ainekset siivuiksi ja kattilaan. Sitruunat kuorin rouheasti. Inkiväärin vain huuhtelin hyvin. Chilin halkaisin.

Vettä niin paljon kuin kattilaan mahtuu.

Kiehutetaan ja muhitetaan tunti pari, miten nyt aikaa on.

Keitos siivilöidään ja palautetaan kattilaan. Sekaan hunajaa maun mukaan. Minulla tuohon määrään menee noin puolikas purkki tänään käytössä olevasta. Kuumennus ja ehkä kiehautus. Eli hunaja kun on hyvin sulanut tuotokseen niin valmista on. Makua voi tarkistaa tässä kohden omaan suuhun sopivaksi.

Jäähdytän ja pullotan litran pakastuspulloihin. Yksi pullo käyttöön ja jääkaappiin. Loput pakastimeen odottamaan vuoroaan. Tämä satsi riittää minulla shotteina noi puolitoista kuukautta.

admin no comments

Kurkistus kulissien taakse

Nostan vähän vanhemman jutun esiin. Tässä oikein hyvä kuvaus siitä mitä ravintoloissamme tapahtuu ennen ja jälkeen lounasajan.

Halusimme luoda teille jälleen pääsyn kulissien taakse eli päivän kulkuumme täällä W&F Malmilla. Joka päivä meillä on aika rutinoitunut aikataulu mitä seuraamme, toki muutoksia tulee ja niissä pystymme joustamaan mutta yleinen runko on meille sekä työkokeilijoille tärkeä osa.

Muistatte mahdollisesti syksyn aikana julkaisemamme päivityksen, että mistä W&F Malmin toiminta koostuukaan ja siinä kerroimme, että toiminnassamme on suuressa roolissa mukana työkokeilijoita.

Päivän aikataulu;

7.00 Tiina, Dan ja Melissa saapuvat paikalle. Tähän aikaan suunnitellaan yhdessä päivänkulkua sekä nuorten työtehtäviä päivälle. Käydään läpi kenellä on mikäkin palaveri ja monelta ja sumplitaan yhdessä työtehtävät. Tiina ja Dan vastaavat keittiön toimivuudesta sekä ruokien suunnittelusta ja kokkaamisesta, Melissa vastaa salipuolen hommista.

8.30 Työkokeilijat saapuvat paikalle. On äärettömän tärkeää, että jokainen työkokeilija saapuu ajoissa paikalle, vaihtaa työvaatteet sekä sukii hiuksensa siistiksi huivin tai hatun alle.

Tässä aamupalaverissa.

8.40 Aamupalaverin aika. Tässä yhteisessä aamupalaverissa käymme läpi kaikki päivään/viikkoon liittyvät asiat. Viikonlopun jälkeen käymme läpi kuulumiset sekä tarkasti viikkoon liittyvät aikataulut. Jaamme aamupalaverin aikana tiedon päivän ruoasta sekä leipomuksista ja niiden mukaan jaamme työtehtävät työkokeilijoille. Meillä on kaksi työtehtäväaluetta, joihin työkokeilijat jaetaan. On sali- sekä keittiövuorot. Keittiövuoroon menevät aloittavat lounaan valmistelun Tiinan ja Danin kanssa, leipovat herkkuja sekä huolehtivat keittiön siisteydestä. Salivuorossa olevat puolestaan huolehtivat salin siisteydestä, somepäivitysten tekemisestä, ruokalistojen tulostamisesta sekä kaikkien linjastolla olevien tavaroiden järjestelystä. Salissa olevat hoitavat myös salaatin tekemisen sekä hauteiden (kylmä ja kuuma) päälle laiton. Salissa olevat vastaavat myös kahvin sekä teen keittämisestä lounaalle, myös kahvipöydän siisteys kuuluu heille. Salivuorossa olevat hoitavat myös kaikkien työvaatteidemme pesun viikoittain, tämäkin on yllättävän iso ja aikaa vievä homma mutta tärkeä. Olemme myös painottaneet työkokeilijoille, että vaikka jokaisella on oma määritelty tehtävänsä päivän aikana niin huomatessaan ja ehtiessään on myös tärkeää auttaa kaveria.

Somejulkaisut tehdään ensimmäisenä!
Tässä valmistuu maukkaat sämpylät 😉
Salaattia tehdään aina kun hävikistä saadaan siihen ainekset!
Päivän tehtäviin kuuluu myös hävikistä vaihtelevasti tulevien tuotteiden esille laitto.
Muistiinpanoja päivistä kertyy huomattava määrä. Ilmoitamme AINA ruokalistoissamme allergeenit, eli onko tuote esim. laktoositon tai gluteeniton. Jos siitä ei ole merkintää, niin silloin ainesosaa löytyy tuotteestamme.
Näin pitkä on työkokeilijoilla käytössä oleva lista ennen lounasta hoidettavista asioista! HUH
Täällä valmistuu halloween-herkut.
UPEITA!
Päivän tehtäviin kuuluu myös jääpalojen teko, näin voimme tarjota lounaalla raikasta sitruuna/lime-vettä.

10.30 Työkokeilijoiden lounastauko. Pyrimme päivittäin siihen, että työkokeilijoilla olisi mahdollisuus rauhalliseen ruokailuun ennen lounasajan alkua. Aina tähän ei kuitenkaan pystytä kiireestä johtuen ja silloin työkokeilijat tauottavat toinen toisensa porrastetusta lounaan aikana. Voikin olla, että olette nähneet meitä ruokailemassa samaan aikaan teidän kanssanne 🙂

11.00 Lounas alkaa. Tähän mennessä meillä tulee olla linjastolla valmiina astiat, välineet, vesiastiat, leivät, ottimet salaatille, salaatti, salaatinkastikkeet sekä lämpimät ruoat. Lisäksi kylmävitriiniin laitetaan kaikki taikomamme leivonnaiset ja jälkiruoat. Näitä meillä on vaihtelevasti, löytyy niin rahkaa, pullia, piirakoita kuin myös leivonnaisia. Lounaan aikana salivuorossa olevat vastaavat kassanhoidosta, ruoan jakamisesta sekä pöytien pyyhkimisestä. Olennainen osa on myös kahvin ja teen keittämiset ennen kuin ne ehtii loppua! Keittiössä puolestaan valmistellaan seuraavalle päivälle ruokaa tai leivonnaisia ja lisäksi hoidetaan armotonta tiskivuorta, jota syntyy tasaiseen tahtiin lounaan aikana.

Lounaalla yksi työkokeilijoista vastaa kassasta ja sen lisäksi vastailemme asiakaspalvelun puhelimeen tarpeen tullen ja someviesteihin.
Tältä näyttää hetkeä ennen ovien avaamista.
Yksi lounasajan suurimmista työtehtävistä näkyy tässä – tiskikärryjen haku ja tiskien pesu.
Melissa hoitelee juoksevia asioita lounaan aikana astiavarastossa tai jossain muualla missä voi hetken istahtaa.
Tätäkään ei tulisi ajatelleeksi – päivittäin laitamme haarukat ja veitset nätisti serviettien väliin, jotta asiakkaiden olisi helppo napata välineet ruokailemaan tullessaan.

13.00 Lounas päättyy. Kun kello lyö yksi, laitamme ovet kiinni. Tehtäviä riittää vielä paljon ovien sulkemisen jälkeen! On ulkopuhujan (mainoksen) hakua, pöytien pyyhkimistä, kahvipisteen siistiminen ja poislaitto, ylijääneen ruoan pakkaaminen annosrasioihin, kylmävitriinin tyhjennys (viikonloppua vasten) sekä hauteiden sulkeminen. Lisäksi kassalla ollut työkokeilija hoitaa kassanlaskemisen, se vie aina oman aikansa. Keittiössä hoidamme kaikkien työpisteiden siistimisen ja pesun, lattia myös puhdistetaan jokaisen päivän päätteeksi. Jokaiselle tavaralle löytyy oma paikkansa ja ne pidetään niin. Kun muut hommat on hoidettu on aika roskakierrokselle, otamme kaikki päivän aikana syntyneet roskat ja työkokeilijat vievät ne roskiin. Kierrätämme kaiken! <3

Siivousta…siivousta…siivousta!!!
Ja siivousta

13.40 Näihin aikoihin olemme yleensä saaneet loppusiivoukset hoidettua. Lopuksi, ennen vaatteiden vaihtoa, pidämme vielä lyhyehkön loppupalaverin. Käymme palaverissa läpi päivän myynnin sekä fiilikset päivästä. Kannustamme toisiamme aina lopussa hienosti suoritetusta päivästä! Loppupalaverin jälkeen työkokeilijoilla päättyy päivä.

14.00 Tiinalla, Danilla ja Melissalla on vaihtelevasti eri työalojen kokouksia, jotka usein ovat aikataulullisesti klo 14 jälkeen. Meillä on niin Helsingin kaupungin, Helsingin seurakuntayhtymän, työpajatoiminnan kuin myös Malmin seurakunnan sisäisiä kokouksia jotka välillä liittyvät myös meihin. Lisäksi toteutamme työkokeilijoihin liittyviä moniammatillisia kokouksia ja osallistumme Malmin Varustamon yhteisiin talokokouksiin. Näiden lisäksi iltapäivisin hoidamme toimistoasioita eli laskutusta, tilitystä sekä muuta kirjaamista. Välillä iltapäivisin järjestämme myös siivoustalkoita yhdessä ja siivoamme urakalla esimerkiksi kuiva-ainevarastoamme tai astiavarastoa.

Oikein hyvää viikonloppua ja karmiwaa halloweenia kaikille teille! Kiitos kun teitte viikostamme jälleen hyvän, nähdään maanantaina! 🙂

admin no comments

Jouluinen lounas tarjolla 20.12. ja 21.12.

Waste&Feast Malmi tarjoilee maukkaan jouluisen lounaan tiistaina 20.12. klo 11-13 ja Snellu Cafe keskiviikkona 21.12. ja

Lounaan hinta on kummassakin kohteessa 5 euroa henkilöltä.

Ravintoloiden joulutauko alkaa 22.12.2022 ja palvelemme jälleen asiakkaita maanantaina 9.1.2023

Waste&feast Malmi on kevään 2023 avoinna ma-to klo 11-13.

admin no comments

Joulukuu ja Snellu Cafen joulukalenteri

Nyt on jännät lounaat tarjolla Snellu Cafessa, Matteuksenkirkon Varustamossa!

Voit lounastamalla voittaa oman jouluisen yllätyspussin. Lounaslautasen alle on piilotettu Waste&Feast tarra. Jos tarra löytyy, niin sillä saa itselleen lisäksi hauskan joulupussin. Kaiken hyvän lisäksi lounaalla voi nyt kokea lisäjännitystä ja iloisia yllätyksiä.

Tervetuloa syömään. Vuoden viimeinen lounas tarjoillaan 21.12.2022

Ihminen, jonka kädessä on lautanen. Lautasen pohjassa tarra.
admin no comments

Osallistu yli jääneen ruuan ja einesten tuunauskisaan!

Supersuosittu hävikkikokkien Waste&Feast Tuunaa 1 vihkonen parhaista hävikkiohjeista saa jatkoa!

Nyt on haussa sinun omat parhaat tuunausohjeesi yli jääneen ruoan tai vaikka einesten hyödyntämisestä edelleen toisena päivänä. Kannattaa ilmiantaa omat bravuurinsa!

Parhaat ohjeet voi kirjata ja lähettää sähköpostilla mare.t.kinanen@evl.fi tai sitten palauttaa kirjallisena lähimmän Varustamon ravintolan työntekijöille (W&F Malmi, Snellu Cafe ja Cafe Hermanni). He toimittavat ne sitten edelleen minulle. Kuva on kiva jos on, mutta tarvittaessa W&F koekeittiö testaa ja kuvaa saadut ohjeet.

Osa ohjeista (siis niitähän tulee tietty niin paljon, että kaikkia ei millään saa painettua 🙂 ) pääsee vihkoseen mukaan ja julkaistaan wastefeast.fi sivustolla.

Kaikkien ohjeiden lähettäjien kesken arvotaan mahtavia W&F tuotepalkintoja ja ruokakortteja. Kannattaa siis osallistua. Kilpailu on avoinna kaikille!

Laita siis sanaa kiertämään ja osallistu 31.1.2023 mennessä.

admin no comments

Etsimme työntekijää!

Nyt on mahtava työpaikka ja innostava työporukka tarjolla Waste&Feast Malmilla.

Löydät työhakemuksen Oikotieltä

Tietoa tehtävästä

Kiinnostaako nuorisodiakonia? Oletko kenties myös ravintola-alan osaaja? Tunnetko kutsumusta ekologisiin ja eettisiin valintoihin? Jos olet myös kiinnostunut kehittämään edelleen työtä ja toimintamalleja nuorten tukemisen näkökulmasta, niin saatat hyvin olla etsimämme henkilö.

Haemme Malmin Varustamon Waste&Feast Malmi ravintolaan NUORTEN OHJAAJAKSI
sosionomi-kirkon nuorisotyönohjaajaa tai diakonia toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Kokemus ja osaaminen kahvila- tai ravintolatyöstä katsotaan eduksi 🙂

admin no comments

Mitä Waste&Feast tarkoittikaan?

Waste&Feast-ketjun alkuhetket ovat vuodelta 2017, jolloin perustettiin ensimmäinen ketjun ravintola Snellu Cafe. Se on Helsingin seurakuntayhtymän erityisnuorisotyön yksi toimintamuoto. Tavoitteena on siitä lähtien ollut tukea nuoria opintopolkujen tai työllistymisen alkuun. Vuosien aikana viitisen kymmentä nuorta on ollut erilaisilla sopimuksilla mukana Snellu Cafen toiminnassa.

Tänä päivänä neljänä päivänä viikossa olevia ravintoloita on kolme. Kaikissa Varustamoissa (Malmi, Pekanraitti 16 – Matteuksenkirkko, Turunlinnantie 3 – ja Hermannin Diakoniatalon Varustamo, Hämeentie 73) toimii W&F ravintola. Lisäksi osa seurakuntien yhteisöruokailuista toteuttavat Waste&Feast ketjun periaatteita. Ketjuun on mahdollista liittyä mukaan 🙂

Waste&Feast-ketjuun voivat liittyä tahot jotka sitoutuvat yhteisiin arvoihin:

  • Hyödyntää ruokahävikkiä ja pitää ekologisia arvoja yllä
  • Järjestää yhteisöllistä ruokailua kaikille asemasta tai statuksesta riippumatta
  • Tarjoaa työtä/työkokeilua heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille

Waste kertoo siitä, että sitoudumme ekologisiin arvoihin, hyödynnämme hävikkiä sekä suosimme kierrätystä ja uusiokäyttöä.

Feast kertoo juhlasta.  Aina kun ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa, vaikka hyvän ruuan ympärillä, on kyse juhlasta.

W&F Malmi ja W&F Snellu Cafe

admin no comments